رضا رسولی

عضو شورای شهر رشت

rasooli

پس از گذشت ۱۴ ماه از شروع به کار شورای چهارم، امروز دوباره در حال مطالعه و بررسی برای انتخاب شهرداری مناسب برای شهر رشت،شهر باران های نقره‌ای، سرزمین آبا و اجدادی و شهری که همگان به آن عشق می‌ورزیم، هستیم. امروز، همانقدر که پرداختن به چند و چون اتفاقات سال گذشته که نهایتا منجر به برکناری شهردار سابق شهر رشت و تجدید خاطرات نه چندان خوشایند برای مردم همیشه صبور و بزرگوار شهر رشت گردید، کاری عبث و بیهوده به نظر می رسد، نگاه آسیب‌‌شناسانه و ریشه‌یابانه به تجربه یک‌سال گذشته، در بهبود روند انتخاب شهردار آینده این شهر و البته نحوه تعامل و هم‌افزایی بین شهرداری و شورای اسلامی، بسیار الزامی است. آنچه غیر قابل انکار است، امروزه فقدان مدیریت با ثبات در ساختمان شهرداری به عنوان یک مانع جدی در مقابل توسعه این شهر به حساب می‌آید و البته همانگونه که این روزها در رسانه‌ها نیز ملاحظه می‌گردد، دغدغه اصلی اکثر نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر رشت نیز، انتخاب شهردار مناسب و جامع‌الشرایط برای این شهر، با نگاهی عمیق به تجربه یک‌ساله گذشته شورای اسلامی دوره چهارم است.

لذا اگر بخواهیم نگاهی به این شرایط داشته باشیم، به نظر بنده و با نگاهی به تجارب گذشته، شاید اولین و مهم ترین شاخصه‌ای که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، دارا بودن تجربه شهردار بودن در کلان شهرها و یا مناطق تهران و شهرداری در شهرهای با درجه بالای ۱۰ است. البته دارا بودن تجربه در شهرداری‌های مراکز استان و شهر های با درجه  بین ۸ و ۱۰ نیز می تواند مهم باشد. دلیل اهمیت و اولویت این تجربه، فراگیر بودن امور شهرداری با اعتقاد به عملکرد شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی است. از این حیث مدیریت شهرداری با مدیریت در نهاد های دولتی تفاوت های بنیادی دارد. البته سابقه مدیریت اداره کل در سطح استانی، خصوصا ادارات مرتبط مانند راه و شهرسازی یا ادارات و سازمان های ستادی و همچنین مدیریت پروژه های ملی نیز بسیار با ارزش است ومی تواند به عنوان شاخص با امتیاز پایین تر در نظر گرفته شود.

پارامتر بعدی، دارا بودن مدرک تحصیلی مرتبط  اعم از  شهر سازی، مدیریت شهری ، ترافیک و رشته های دیگر همانند عمران ، معماری ، برنامه ریزی شهری و منطقه ای و مهندسی محیط زیست است.

اعتقاد به برنامه محوری، البته نه فقط با تعریف کلیشه‌ای از چند صفحه از ایده های مکتوب و دفترچه شده، بلکه اعتقاد به تدوین برنامه عملیاتی مطالعه شده و قابلیت دفاع از برنامه و متقاعد نمودن اعضاء شورا با ارائه دلایل و شواهد کافی برای اجرایی بودن برنامه نیز از دیگر شاخص های مهم احراز شهرداری است.

همچنین قابلیت تعامل سازنده با اعضای شورای و تعامل با مدیران استان از طیف های مختلف و قائل بودن و اعتقاد به مدیریت کارآمد منابع انسانی و استفاده از مدیران در داخل شهرداری و ارتقا سطح علمی و تجربی پرسنل شهرداری و عدم استفاده از نیروهای خارجی (حتی‌المقدور) با توجه به کافی بودن نیروی انسانی موجود در شهرداری نیز از دیگر مواردی است که می بایست مورد ارزیابی قرار گیرد.

بومی بودن شهردار، البته نه به معنای متعصبانه که به معنی سابقه موثر زندگی و کار در رشت و شناخت کامل از تعاملات کاری و اداری پیچیده این شهر و همچنین شناخت دقیق از روح و کالبد شهر  نیز می تواند در موفقیت شهردار آینده این شهر تاثیر به سزایی داشته باشد.

دارا بودن سابقه مدیریت عمومی و فعالیت های اجتماعی متفاوت در حوزه صنعت، ورزش، اقتصاد، فرهنگ و علوم انسانی با توجه به لزوم نگاه چند وجهی شهردار به مقوله شهر در حوزه های مختلف، دارا بودن سوابق پژوهشی مرتبط با مدیریت شهری، سابقه مدیریت در بخش خصوصی و توانایی تولید ثروت و سرمایه برای شهر ، قائل بودن به خرد جمعی و مشورت پذیری، داشتن روابط سازنده در سطح ملی برای تسهیل امور شهری، قابلیت تعامل با طیف های سیاسی و اجتماعی مختلف و عدم وابستگی افراطی به یک طیف، سوابق پاک و بدون شبهه و حاشیه در نهایت مشخصات عمومی مانند سلامت جسمانی و  نحوه رفتار، پوشش و ارائه برنامه ها از پارامتر های مهم در انتخاب شهردار است.

در راستای ارتقا کیفی این انتخاب می توان این شاخص ها را به صورت کمی درآورد و بر اساس امتیاز دهی اعضاء محترم به هر آیتم، در جهت تدقیق روند گام برداشت. البته بنده در اواخر شهریور ماه سال گذشته نیز همین روند امتیاز دهی را پیشنهاد نمودم.

البته ضامن موفقیت مجموعه مدیریت شهری رشت در آینده، اعتقاد همگان بر انتخاب شهرداری با قابلیت اجماع حد اکثری اعضاء محترم شوراء میباشد. این اجماع علاوه بر اینکه بر اقتدار شهردار آینده خواهد افزود، سبب همدلی و هم افزایی و بهره مندی از توان همه اعضاء محترم شورا در راستای توسعه همه جانبه شهر رشت خواهد گردید.