فرهیختگان گیلان: ورود نسیم اعتدال در هوای شرجی گیلان در آستانه یک‌سالگی خود قرار گرفته است. با پیروزی حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و تشکیل دولت تدبیر و امید، بسیاری به بهبود شرایط نامناسب کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امیدوار شدند.

در همین رابطه در استان گیلان نیز که با انباشت مشکلات و معضلات گوناگون دست‌وپنجه نرم می‌کند، نسیم اعتدال بارقه‌های امیدواری را در اذهان روشن نمود. تن خسته گیلان در هشت سال گذشته با رنجش‌های بیشتری مواجه شد و اندیشه تغییرات اساسی را در دل زمزمه می‌کرد، تغییراتی که هنوز در هوای شرجی گیلان بر این تن بیمار اثر نکرده است. تغییرات مدیریتی در استان گیلان با کشمکش‌های تغییر و انتصاب استاندار آغاز شد. کشمکش‌هایی که محمدعلی نجفی، از مدیران باسابقه گیلان و از نزدیکان دکتر نوبخت، معاون راهبردی و برنامه‌ریزی رییس‌جمهور را بر مسند استانداری گیلان نشاند.

با انتصاب نجفی به سمت استاندار استان گیلان، انتظارها برای تغییرات اساسی در راس هرم مدیریتی استان و استفاده از نیروهای باسابقه که در این هشت سال گذشته عملا خانه‌نشین شده بودند، در حال رسیدن به نقطه پایان خود بود؛ انتظاراتی که البته به نظر بسیاری بر وفق مراد حامیان انتخاباتی رییس دولت یازدهم رقم نخورده است. یکی از معضلات اساسی در نظام مدیریتی کشور که در استان گیلان به‌شدت به چشم می‌خورد، حضور نیروهای ناکارآمد در ساختار دولت بود، بدین‌صورت که چه به لحاظ کمی و چه از نظر کیفی، مدیران و کارشناسان وارد شده به نظام مدیریتی در دو دولت گذشته، نه تنها باری را از دوش جامعه و دولت برنداشته‌اند، بلکه حضورشان خود باری اضافی بوده که ساختار مدیریتی از کشیدن آن بسیار لطمه دیده است.

با تغییرات ایجاد شده در راس بسیاری از ادارات کل در استان گیلان، مشخص شد که به لحاظ کمی در دولت‌های نهم و دهم، افراد بسیار بیشتر از حد نیاز سازمان متبوع به ساختار اداری آن اضافه شده‌اند که این مساله امروز به‌صورت معضلی اساسی برای مدیران جدیدشان رخ‌نمایی می‌کند. از طرف دیگر در مدیریت گذشته افرادی به چشم می‌خورند که با روابط خاص و فشار نهادهای رسمی و غیر‌رسمی قدرت، بر مسند موردنظر تکیه زده و در انتخابشان حدی از شایسته‌سالاری نیز لحاظ نشده است.

این شرایط در مجموع انتظارات بسیاری را برای تغییرات مدیریتی در ساختار وزارت کشور و همین‌طور ادارات کل در استان گیلان ایجاد کرده است.

عدم وجود شایسته‌سالاری در انتصاب مدیران در گذشته، باعث شده که استفاده استاندار از مدیران آن سال‌ها در دوران فعلی را با چالش‌های مهمی مواجه نموده و نارضایتی‌های چندی را رقم زند.

از جمله انتصابات عمده‌ای که در استان گیلان در دولت یازدهم صورت گرفته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: محمد احمدی‌پور معاون سیاسی استاندار، حجت شعبان‌پور معاون عمرانی استاندار،  علی‌اکبر پُراوزان مدیرکل سیاسی و انتخاباتی استانداری، یونس رنجکش مدیرکل امور اجتماعی استانداری، کیوان محمدی مشاور عالی استاندار، اسماعیل ملک‌اخلاق و حسین داداشی مشاور استاندار، عیسی مهدوی فرماندار رشت، امیر جانبازی فرماندار رودسر، حسین اسماعیلیان فرماندار آستانه‌اشرفیه، سیروس شفقتی فرماندار آستارا، علی فتح‌الهی فرماندار تالش، یونس محمودی فرماندار شفت، جواد شفیعی مدیرکل پدافند غیرعامل، مهدی حاجتی اداره کل آموزش‌وپرورش، جمشید ظهیری شرکت گاز، انوش برزیگر دانشگاه علوم پزشکی، احمد رضی دانشگاه گیلان، جمشید رسایی جهاد دانشگاهی، مسعود رهنما اداره کل ورزش و جوانان، فیروز فاضلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم لطفی آب و فاضلاب، محمود ایزددوست تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شعبا‌نعلی خاوری اداره کل راه و شهر‌سازی، علی منتظری اداره کل صنعت، معدن و تجارت، رضا علیزاده سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمدرضا برجی سازمان محیط‌زیست، علیرضا شعبان‌نژاد سازمان جهاد کشاورزی و اسحاق شعبانی اداره کل شیلات. اسامی مدیران جدید در استان نشان می‌دهد که اکثری از مدیران دولت گذشته، قلیلی از نیروهای موسوم به اعتدالی و اقلی از مدیران غیر شاخص اصلاح‌طلب در چینش‌های دولت جدید در گیلان قرار گرفته‌اند.

همان‌گونه که گفته شد، حضور نیروها و مدیران دولت گذشته در پست‌های کلان و راهبردی دولت تدبیر و امید در استان گیلان حاشیه‌های بسیاری را در این زمینه به وجود آورده است تا جایی که این نگرش را به اذهان نگران کارشناسان مستقل و شهروندان گیلانی متبادر کرده که راهبردهای مدیریتی در استان گیلان بر سیاق گذشته قدم برداشته و تغییرات موردنظر رای‌دهندگان به حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته تحقق پیدا نکرده و جنبه عینی و عملیاتی را به خود نگرفته است. هرچند مدیران ارشد و تصمیم‌ساز گیلانی معتقدند که شیب ملایم فعلی کاملا هدفمند و حساب شده است.

از تغییرات مدیریتی در استان گیلان که عبور کنیم، تغییرات در سطح جامعه کمتر به چشم آمده است.

البته باید اذعان داشت که برای ملموس شدن تغییرات و سنجش برنامه‌های مدیران دولت جدید هنوز زمان زیادی نگذشته و ته‌نشین‌ شدن اثرات برنامه‌های اصلاحی دولت تدبیر و امید در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیاز به زمان بیشتری دارد.

با این حال باوجود ماندگاری مشکلات به ارث رسیده از ادوار گذشته در استان گیلان، مردمان این خطه همچنان به تدبیر مدیران دولت جدید امیدوارند و همین امیدواری شکننده می‌تواند مهم‌ترین دست آورد یک‌ ساله کابینه تدبیر و امید به شمار آید.