انتظارات زیادی از منتخبان دوره چهارم شورای اسلامی کلان‌شهر رشت وجود داشت، بخشی از آن به تجربه انتخابات دوره سوم و سرنوشت تلخ آن باز می‌گشت و بخشی نیز به افراد، شعارها و برنامه‌هایشان در جریان انتخابات خرداد ۹۲٫ آن‌جا که به ظاهر تخصص‌ها و تحصیلات افراد منتخب، نویدبخش روزهای خوش پارلمان شهری رشت بود. شاید در یک بررسی کلی بتوان گفت کارنامه یک‌ساله شورای شهر رشت دارای نقاط مثبت و منفی است. هرچند این اواخر مشغول شدن به بحث‌های فرسایشی سیاسی کمی فضای شورا را متشنج کرده است اما باید پذیرفت که در سال گذشته برآیند عملکرد هیات رییسه و نیز برخی کمیسیون‌های شورا از جمله در بخش‌های محیط‌زیست و حمل‌ونقل تا حدودی قابل قبول بوده است که شایسته است مسوولین کمیسیون‌های مربوطه به‌منظور تنویر افکار عمومی و شفافیت قضاوت پیرامون عملکرد خود، گزارش کار یک‌ساله خود را تدوین کنند.. در همین راستا «فرهیختگان گیلان» به بررسی کارنامه یکساله عملکرد کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت پرداخته است:

خروجیهای اجرایی موارد مطروحه در کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی کلان‌شهر:

۱- زیرگذر شهید رجایی که امکان‌سنجی ترافیکی آن در کنار کمیسیون عمران، توسط کمیسیون ترافیک صورت گرفت و هم اکنون در حال اجرا است.

۲- ترمینال غرب که مراسم کلنگ زنی آن انجام شده و در حال حاضر در حال اجرا است.

۳- مرکز کنترل ترافیک که مراحل مطالعاتی آن تکمیل و مناقصه آن برگزار گردیده و در حال عقد قرارداد است.

۴- اجرای ۲۲ عدد پل عابر پیاده مکانیزه که مناقصه آن برگزار شده، ۱۶ عدد آن‌که مجهز به آسانسور است به پیمانکار واگذار گردیده و در حال عقد قرارداد و مابقی که مجهز به پله‌برقی است حداکثر ظرف ۲ هفته واگذار می‌گردد.

۵- اجرای تابلوهای پیام متغیر (VMT) که مناقصه آن برگزار گردیده و در حال عقد قرارداد است.

۶- اجرای خط ویژه اتوبوس‌رانی خیابان امام خمینی (ره) که به تصویب شورای شهر و شورای ترافیک شهرستان و استان رسیده و در حال تکمیل اسناد مناقصه است.

۷- اجرای ۴۰ عدد ایستگاه اتوبوس که به تایید و تصویب کمیسیون و شورای شهر رسیده و در حال تکمیل اسناد مناقصه است.

۸- جذب ۶۰ راننده پایه یک برای اتوبوس‌رانی که پس از تایید و تصویب کمیسیون، شورای شهر و فرمانداری محترم در حال انجام است و سبب ارتقا سریع کمی و کیفی سیستم اتوبوس‌رانی می‌شود.

۹- اجرای پارکومتر جهت توزیع بهینه امکان پارک حاشیه‌ای که به تایید و تصویب کمیسیون و شورای شهر و شورای ترافیک شهرستان رسیده و پس از تصویب در شورای ترافیک استان به مناقصه گذاشته می‌شود.

۱۰- اعمال محدودیت‌های ترافیکی در رینگ هسته مرکزی شهر که مراحل تصویب آن در شورای ترافیک شهرستان و استان انجام شده و همزمان با اجرای خط ویژه، لازم‌الاجرا خواهد بود.

۱۱- تصویب احداث پارکینگ و کارواش و همچنین واگذاری تبلیغات محیطی در ترمینال جنوب که در شرف برگزاری مناقصه است.

۱۲- تعیین مشاور معین ترافیکی که در شرف برگزاری مناقصه است.

۱۳- کمیسیون ماشین‌آلات که در حال حاضر در حال تشکیل جلسات در راستای اهداف کمیسیون است.

اهم سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه ترافیک:

سیاست‌های بلندمدت، شامل پیگیری روند تصویب مطالعات جامع حمل‌ونقل شهر رشت، ارزیابی و اولویت‌سنجی بازگشایی مسیرهای مصوب و پیگیری تصویب و اجرای رینگ خارجی شهر رشت از وزارت راه و شهرسازی.

اهم سیاست‌های مدیریت عرضه و تقاضا در حوزه ترافیک:

ارتقا کمی و کیفی سیستم‌های حمل‌ونقل همگانی، ایجاد محدودیت ترافیکی در رینگ هسته مرکزی شهر رشت، استفاده از سیستم‌های هوشمند در جهت ارتقا بهره‌وری سیستم حمل‌ونقل، افزایش جذابیت سفر برای مد پیاده و ایجاد تحول در چارچوب مطالعات خرد نگر با به‌کارگیری مشاور معین ترافیکی از مهم‌ترین عناوین است که به تشریح هرکدام می‌پردازیم:

ارتقا کمی و کیفی سیستم‌های حمل‌ونقل همگانی که در بخش اتوبوس‌رانی شامل این موارد است:

پیگیری انتقال رانندگان پایه‌یک به سازمان و بررسی و تصویب استخدام ۶۰ راننده در راستای استفاده حداکثری از ناوگان.

تصویب بودجه مناسب برای بهسازی و نوسازی ناوگان موجود در بودجه سال ۹۳ و تصویب بودجه جهت خرید ناوگان از منطقه آزاد انزلی.

به جریان انداختن مجدد دریافت ۲۰۰ اتوبوس مصوب سفر استانی رییس‌جمهور پیشین پس از دیدار حضوری و اخذ دستور مساعد آقای دکتر نوبخت، نظارت و بررسی مطالعات ساماندهی خطوط اتوبوس‌رانی، بررسی اجرای خط ویژه اتوبوس‌رانی در امتداد بلوار امام خمینی (ره) به‌عنوان پایلوت که در کارگروه ترافیک شهرداری و شورای ترافیک شهرستان و استان تصویب و برای برگزاری مناقصه به معاونت عمرانی ارجاع شد و بررسی بکار گیری کارت شهروندی در راستای ارتقا جذابیت سیستم که در حال بررسی شرح خدمات مشاوره دانشگاه صنعتی شریف است.  سایر سیاست‌گذاری‌ها عبارت‌اند از:

بررسی استفاده از سیستم ریلی سبک (تراموا) در کوریدور بلوار پروفسور سمیعی (پل تالشان) و تصویب و ارجاع آن به دفتر سرمایه‌گذاری و بررسی سازوکارهای بهسازی و نوسازی ناوگان مینی‌بوس‌رانی، ون و تاکسی با استفاده از ظرفیت منحصربه‌فرد منطقه آزاد انزلی.

ایجاد محدودیت ترافیکی در رینگ هسته مرکزی رشت:

این سیاست قسمتی از سناریوی برگزیده در مطالعات جامع ترافیک است. که طی آن، ورود خودرو از میدان بسیج (صیقلان) به سمت میدان شهدای ذهاب (شهرداری) و نیز در امتداد خیابان امام (ره) حدفاصل خیابان انقلاب (حاجی‌آباد) به سمت میدان شهدای ذهاب به خودروهای حمل‌ونقل همگانی محدود می‌شود. این پروژه در کارگروه ترافیک شهرداری، شورای ترافیک شهرستان و استان تصویب و همزمان با اجرای خط ویژه لازم‌الاجرا است.

در قسمت دیگر تشکیل کارگروه ITS شهرداری رشت، انجام مطالعات مرکز کنترل ترافیک (فاز اول شبکه فیبر نوری و تجهیزات) و برگزاری مناقصه در چارچوب بودجه مصوب در محل موقت، پیگیری مطالعات اجرای محل دایم مرکز کنترل ترافیک در چارچوب بودجه مصوب، انجام مطالعات اولیه اجرای پروژه بزرگ کارت شهروندی در چارچوب بودجه مصوب و انتخاب مدیر طرح، آغاز مذاکرات اجرای پروژه عظیم FTTH با شرکت ایرانیان نت وابسته به اپراتور چهارم در آستانه انتخاب مشاور، مطالعه و تصویب لایحه استفاده از تابلوهای پیام متغیر (VMT) با مشارکت بخش خصوصی و برگزاری مناقصه و واگذاری کار به پیمانکار و مطالعه و تصویب استفاده از پارکومتر در راستای مدیریت پارک حاشیه‌ای و تصویب آن در شورای ترافیک شهرستان رشت از اهم برنامه‌ها جهت استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند در رشت است.

همچنین برای افزایش جذابیت سفر برای مد پیاده اقداماتی صورت گرفته که مهم‌ترین آن بدین شرح است:

بررسی و تصویب اجرای ۲۲ پل عابر پیاده در فاز اول از ۴۸ نقطه با مشارکت بخش خصوصی و انجام فراخوان و واگذاری ۱۶ پل به پیمانکار، بررسی و تصویب استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی ترافیک در مناطق مسکونی و انتخاب خیابان‌های بلوار گیلان و بلوار حمیدیان برای اجرای طرح به‌صورت پایلوت که در دست مطالعه است.

همچنین این کمیسیون در یک سال گذشته تصمیمات ساختاری و عملکردی مهمی نیز داشته است. نظیر مطالعه و تصویب احیای سازمان خدمات موتوری شهرداری رشت، مطالعه و تصویب الزام شهرداری به تشکیل کمیسیون ماشین‌آلات با ساختاری کارآمد، بررسی و تصویب مدیریت تاکسی بی‌سیم ۱۳۳ توسط سازمان تاکسی‌رانی، بررسی و تصویب اجرای باند کندرو بلوار خرمشهر بر اساس طرح تفصیلی موجود، مطالعه و تصویب ترمینال غرب که کلنگ زنی شده و در حال اجرا است، ارزیابی و بررسی اولویت ترافیکی و تصویب زیرگذر شهید رجایی، اتخاذ تصمیماتی در راستای درآمدزایی سازمان‌های زیرمجموعه حوزه ترافیک، پیگیری احداث پمپ CNG جدید از سهمیه منطقه‌ای در جاده جیرده، تشکیل کارگروه قطار شهری و تشکیل اتاق فکر ترافیک شهر رشت و تشکیل جلسات مداوم در راستای تبدیل آن به انجمن متخصصین ترافیک.

طرح‌ها و پروژه‌های در دست تهیه و پیگیری کمیسیون نیز به این قرار است:

تهیه طرح سامانه مدیریت متمرکز بار پایانه‌ای، تهیه طرح تاسیس شرکت توسعه و بهره‌برداری زیرساخت‌های شهری توسط شهرداری رشت، تهیه طرح تجمیع دکل‌های BTS، تهیه طرح تاسیس شرکت مرکز کنترل ترافیک توسط شهرداری رشت، تهیه طرح ساماندهی معبر بازارچه خوداشتغالی تختی به‌عنوان یک کریدور کلیدی ترافیک،امکان‌سنجی طرح اخذ عوارض مربوط به استهلاک مسیرهای شهری تحت عبور و مرور ماشین‌های سنگین منطقه آزاد در فقدان رینگ خارجی شهر و پیگیری احداث رینگ خارجی شهر.