فرهیختگان: با فرا رسیدن سالگرد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دولت دکتر روحانی با تحلیل‌ها، نقدها و ستایش‌های مختلفی مواجه شده است. فضای سیاسی کشور در هنگامه انتخابات، بیم‌ها و امیدهای پیش و پس از آن ما را بر آن داشت تا در سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که با پیروزی دکتر حسن روحانی پایان یافت، دیدگاه‌های مسوولان چهار ستاد  انتخاباتی در گیلان که تمایل به واکاوی انتخابات و شرایط برگزاری آن داشتند را جویا شویم.

به دولت کمک کنیم 

عبدالغفار شجاع

رییس ستاد حسن روحانی

بدون تردید انتخابات ریاست جمهوری گذشته یکی از مهمترین انتخابات کشور به شمار می‌آمد. در انتخابات سال پیش این انتظار در میان مردم به وضوح دیده می‌شد که خواستار اقدام جدی برای تعیین سرنوشت خود پس از ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد باشند.

با حوادثی که در سال ۸۸ رخ داده بود به نظر می‌رسید که مردم اقبال مناسبی را به انتخابات نشان ندهند اما با پیام مقام معظم رهبری مردم به این نتیجه رسیدند که وارد میدان شوند.

تاکید مقام معظم رهبری بر امانت داری مسوولین انتخابات اثر مثبتی در دیدگاه مردم گذاشت.

دکتر روحانی نیز تاکنون توانسته در حد اختیارات و در چارچوب ابزارهایی که در اختیار دارد در مسیر وعده‌های خود گام بردارد.

در همین مسیر کابینه ایشان از متخصصین مختلفی تشکیل شده که در واقع کابینه را به جناح خاصی وابسته نکرده تا کارایی بهتری را در زمینه رفع معضلات مردم داشته باشد.

موفقیت هایی نیز در زمینه مقابله با تورم، ایجاد آرامش در فضای سیاسی داخل و خصوصا ایجاد تفاهم در عرصه بین‌المللی نصیب دولت آقای روحانی شده است.

این گام‌های موفقیت آمیز، مردم را به آینده امیدوار کرده است.

امروز یکی از مشکلات اساسی دولت مردان ما در عرصه بین‌المللی است که به علت همان تحریم‌های ناعادلانه‌یی که دچار آن شدیم صدمه‌های جدی به اقتصاد کشور وارد شده است، علاوه بر آن که فروش نفت به عنوان محور اقتصاد کشور به علت تحریم از تولید چهار میلیون بشکه در روز که ۵/۲ میلیون بشکه از آن به فروش می رفت به زیر یک میلیون بشکه در روز رسید که حتی مبلغ فروش این مقدار نفت نیز به کشور وارد نمی‌شد.

این مساله اثرات خود را در تولید، مواد اولیه، قطعات یدکی کارخانجات و به طبع در اشتغال گذاشت.

جای بسی خوشحالی است که با وجود همه این مشکلات بار دیگر مردم عزیز ما بر اساس پیام مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد و فرهنگ از انسجام  خوبی برخوردار هستند.

در این میان همچون سایر نقاط جهان باید از مجموعه دولتِ برآمده از رای مردم حمایت کرده و نقاط قوت و ضعف آن را مشخص نماییم.

در همین زمینه گروه‌های کارشناسی در کشور نیز باید بتوانند که با کمک به دولت باری را از دوش مجموعه اجرایی کشور بردارند. در استان عزیز ما گیلان نیز نقاط ضعف و قوت خاصی وجود دارد.

برای مثال در زمینه دریا و کشاورزی همچنان حرف‌های بسیاری را برای گفتن در کشور داریم، همچنین باید از ظرفیت‌های گردشگری استان استفاده بهتری کرد تا روند توسعه استان از این طریق تسریع شود.

رفع موانع توسعه در استان گیلان پیش از هر چیز به یک مدیریت همه جانبه نیازمند است و در این زمینه نمایندگی محترم ولی امر مسلمین در گیلان در کنار مدیران اجرایی و در راس آنها استاندار محترم و همین طور نیروهای انقلابی استان که زحمت زیادی برای کشور کشیده‌اند، باید در  عرصه حضور یابند و با نزدیک‌تر شدن به یکدیگر از فرصت‌ها به نفع استان گیلان استفاده نمایند.

 

اصلاح طلبان حامی اعتدال

احمد رمضانپور

رییس ستاد محمدرضا عارف

در هنگامه انتخابات گذشته ریاست جمهوری، بسیاری از اصلاح‌طلبان همچنان از فضای به وجود آمده پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ ناخرسند و دل‌زده بودند، در عین حال تندروی‌هایی نیز در این رابطه به وجود آمده بود که بنده آن را رد می کنم، چرا که در نهایت فصل الخطاب در نظام جمهوری اسلامی ولایت فقیه است و بر همین اساس در ۲۹ خرداد سال ۸۸ مقام معظم رهبری نیز اتمام حجت کرده و اکثریت قریب به اتفاق نیز در مورد این مساله از خود حسن نیت نشان دادند و سکوت اختیار کردند.

متاسفانه دولت اصول‌گرای وقت نتوانست این حمایت از سوی مقام معظم رهبری را قدر دانسته و علاوه بر آن حمایت برخی از نیروهای ارزشی از رییس دولت دهم به نتیجه مطلوبی برای شان منجر نشد. چرا که در واقع عامل بزرگترین ضربه‌ها به ارزش ها، اقتصاد، سیاست، روابط بین الملل و  فرهنگ در کشور همین دولت دهم بود.

روش دولت گذشته به طور کلی راه اظهار نظر و دخالت کارشناسان و صاحب نظران را سد کرده بود و در این شرایط بسیاری از دلسوزان کشور نیز از سوی دولت بی‌سواد تلقی می شدند. مثال گویای این نوع رفتار برخورد با کارشناسان و اساتید اقتصادی بود که به انحرافی بودن سیاست گذاری‌های دولت در این بخش انتقاد کرده بودند.

همینطور با اینکه در دولت‌های آقایان مهندس موسوی، آیت الله هاشمی رفسنجانی و جناب آقای خاتمی، بدنه اجرایی کشور در اختیار اصلاح‌طلبان در کنار اصولگرایان با منطق و سنتی قرار داشت با تسویه شدیدی از نیروهای انقلابی و مخلص و خدوم کشور خالی شد. در همین دوران شاهد هستیم که نظام جمهوری اسلامی ایران که با خون پاک ترین فرزندان این مرز وبوم شکل گرفته، با چالش های عظیم اقتصادی و سیاسی چه در داخل و چه در عرصه بین‌الملل مواجه شده که موجبات دلخوری و نگرانی مردم را فراهم کرده بود. این در واقع فضای قبل از ۲۴ خرداد ۹۲ است. به نظر من با توجه به این که بیش از ۸۰ درصد جامعه ایران جزو پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان هستند، تردید‌ها در زمینه انتخابات ریاست جمهوری فضای خاصی را در این رابطه به وجود آورده بود.

با آگاهی به این تردید‌هاست که باید به جناب آقای خاتمی آفرین گفت که به عنوان یک دلسوز خط امام و رهبری و دلسوز واقعی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، از شش ماه زودتر با تدبیر خود مشاورینی را انتخاب کرد و شرایطی را فراهم نمود تا نیروهای سیاسی اصلاح طلب به نظام و همین طور به جامعه بازگردند. ابتدا بحث کاندیداتوری آقایان خاتمی و آیت الله هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد، در همین بین آقای عارف با یک رویکرد صالحانه  و با این تحلیل که تنها از طریق انتخابات می‌توان در جامعه حضور داشت وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شد.  از طرف دیگر نیز آقای دکتر روحانی با اتخاذ مشی اصلاح‌طلبانه کاندیدا شد. تجربه سال ۸۴ این مطلب را برای اصلاح‌طلبان آشکار کرده بود که نباید با حمایت از کاندیداهای مختلف و عدم ائتلاف بر روی یک گزینه، شرایط روی کار آمدن احمدی نژادی دیگر را فراهم نمایند. با مدیریت بسیار درست آقایان خاتمی و  آیت الله هاشمی و همین‌طور ایثار عارفانه دکتر عارف در کناره گیری از انتخابات ریاست جمهوری، ائتلاف اصلاح‌طلبان به ثمر نشست و با حضور گسترده مردم در انتخابات و رای به آقای روحانی، بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری حماسه سیاسی تحقق پیدا کرد. در نهایت بار دیگر این اصلاح طلبان بودند که همچون برهه‌های حساس گذشته در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به عنوان سرمایه اصلی نظام جمهوری اسلامی عمل کرده و کشور را از ادامه روند سقوط پر سرعت به سوی پرتگاه نجات داده و نشان دادند که اصلاحات همچنان زنده است.

 

راضی هستیم

فیض الله حسینی

رییس ستاد محسن رضایی

موضوع جالب توجه در انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ همانند  انتخابات‌های گذشته، مشارکت بالای مردم بود که علی‌رغم دغدغه‌های بعضی افراد عملکرد نظام نشان داد که در انتخابات ما آن‌چه سرنوشت نهایی را رقم می‌زند رای و اراده مردم است و نمی‌توان در آن دخل و تصرف کرد.

با توجه به عملکردی که جناب آقای روحانی از خودش برجای گذاشت و خردمندی و عقلانیتی که در مجموع جامعه ما ایجاد شده است، در فضای فعلی مشی مورد قبول برای مردم و جامعه اعتدال است که ما این را در روابط جناح‌های سیاسی هم می‌بینیم که به آهستگی به سمت هم حرکت می‌کنند تا از تنش‌های ویرانگر گذشته پرهیز کنند.

قطعا جامعه ما در قالب اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی جهت‌گیری‌های خاص خود را دارد و افرادی که به این جریانات کلان سیاسی نزدیک‌ترند و در آن قالب جا می‌گیرند دارای رای بیشتری‌ می‌شوند و افرادی غیر از این دو جناح که به شکلی می‌خواهند بحث مستقل بودن را مطرح کنند رای کمتری دارند مگر اینکه مردم به یک نتیجه و باوری برسند که می‌تواند انتخاب شایسته‌یی فراتر از جناح‌های موجود شکل بگیرد.

آقای روحانی خودش را به یک جریان نزدیک‌تر می‌کرد و این نکته شرایط را مهیاتر کرد و با توجه به روزهای پایانی فعالیت‌های انتخاباتی و روند روز رای‌گیری، پیروزی آقای روحانی برای ما غیر منتظره نبود.

البته آقای روحانی آن‌چه را که در مواضع خود بیان کرد و امروز هم به آن عمل می‌کند مقداری فراتر از یک جناح است. برای مثال آقای ناطق نوری در دوران اصلاحات به عنوان محور جریان اصولگرایی بود در حالی‌که آقای روحانی -که به جریان اصلاح طلبی نزدیک است- حمایت و همراهی چهره‌های معتدلی مثل ایشان را به همراه دارد. یعنی رییس جمهور توانسته به‌گونه‌یی حرکت کند که لایه‌های میانه رو جناح‌ها و آنهایی که از افراط وتفریط‌ها به دور بودند را به سمت خودش جلب کند.

در ستاد دکتر محسن رضایی هم بلافاصله پس از اعلام نتیجه انتخابات، موفقیت آقای دکتر روحانی تبریک گفته شد زیرا این موفقیت، موفقیت ملت است و ما هم از نتیجه آن راضی و خوشحال هستیم و تا امروز هم روند کار را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

در جمع‌بندی از عمر یک‌ساله دولت یازدهم، نقطه مثبت این دولت همگرایی سیاسی است که در سطح جامعه با مشی اعتدال ایجاد شده است. در سیاست خارجی نیز تنش زدایی در سطح جهان و منطقه و در بحث سلامت جامعه نیز برنامه درمانی که دولت پیگیری می‌کند واقعا کار بزرگ و شایسته‌یی است.

اما به عنوان نقطه ضعف باید گفت آن انتظاراتی که با روی کار آمدن آقای دکتر روحانی در عرصه تحول اقتصادی وجود داشت، بویژه با آن موج کاهش قیمتی که موفقیت ایشان در قدم‌های اول در بازار ارز و سکه به همراه داشت اما نتوانست ادامه پیدا کند نقطه قابل توجهی است که باید بیشتر به آن پرداخت. هماهنگ نشدن خودرو‌سازان و ادامه روند گرانی خودرو یکی از این مسایل است.

در مجموع امیدوارم در سطح کشور و استان گیلان، مدیران باتجربه‌ با ایجاد فضا‌سازی‌های مثبت و بدون درگیری در موضع‌گیری‌ها و جبهه‌‌گیری‌های ویرانگر سیاسی، به برنامه ریزی برای تحول و توسعه اقتصادی کوشش کنند.

 

هنوز دلواپسیم

سید مجتبی نعیمی

مسوول ساماندهی ستادهای مردمی سعید جلیلی

با توجه به اتفاقات سال ۸۸، حتی بسیاری از کسانی که جزو جبهه انقلاب اسلامی بودند، دلهره حضور کم‌رنگ مردم را داشتند، در حالی‌که حضور مردم بسیار چشم‌گیر بود.

از طرف دیگر تنوع سلایق و نامزدها از طیف‌های اصول‌گرا، حزب‌الله، اصلاح‌طلب و مستقل، تضارب آرا و نظرات جدی را در جریان فعالیت‌های انتخاباتی به‌وجود آورد.

در بررسی آرای ریخته شده به صندوق می‌توان قایل به تفکیک شد.

اول آرای هویتی که البته تعدادش نسبتا کم است. به عنوان مثال اصلاح‌طلبان صرفا به نامزد مورد حمایت جبهه خود رای می‌دهند.

در طرف دیگر اکثریت جامعه و آرای خاکستری که با توجه به شرایط و فاکتورهای اساسی هر زمان و بر اساس آن معیارها رای می‌دهند. در چند سال اخیر موضوع معیشت و اقتصاد جدی‌ترین دغدغه مردم بود.

بنابراین آقای روحانی با توجه به انصراف آقای عارف، رای هویتی و با توجه به شعارهای انتخاباتی‌ا‌ش، در پیوند مساله انرژی هسته‌یی با مساله معیشت، بخشی از رای‌های غیر‌هویتی را جذب و اکثریت ضعیفی را کسب کرد. متاسفانه باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری ُملاک رای دادن مردم به نامزدها لزوما منطقی نیست.

مثلا در انتخابات شورای شهر آن‌چه تاثیر‌گذار است میزان هزینه‌کرد نامزد‌هاست. در ریاست جمهوری هم عنصر تاثیر‌گذار توانایی جذب طیف‌های مختلف اجتماعی با استفاده از احساسی کردن جو جامعه است.

این مساله در انتخاب آقایان خاتمی و احمدی‌نژاد هم وجود داشت و اگر انتخابات اخیر یک هفته دیرتر برگزار می‌شد در مورد آقای روحانی هم ملموس‌تر بود.

اما ما همیشه معتقد بودیم تیپ شخصیتی آقای جلیلی و اطرافیان او، به گونه‌یی نیست که بخواهند از این عناصر برای رای‌آوری استفاده کنند زیرا اساسا رای‌آوردن در انتخابات برای این تیپ، اصالت ندارد. لذا این مجموعه از توسل به ابزارهای -بعضا نامناسب- برای پیروزی در انتخابات خودداری می‌کند.

حال این سوال پیش می‌آید که هدف آنها از شرکت در انتخابات چیست؟ باید گفت بحث بر سر گفتمان‌سازی، الگو‌سازی، بلند کردن یک تابلو و آغاز یک راه جدید است. سیستم انتخاباتی مدنظر این تیپ شخصیتی، مبتنی بر بیعت است و نه مبتنی بر دموکراسی برآمده از لیبرالیسم غربی.

پس احساسی کردن و دو قطبی کردن فضا در رقابت انتخاباتی و رفتار‌هایی نظیر آن، چیزی نیست که این مجموعه دنبال آن باشد و از نظر من همین مساله ‌مهم‌ترین عامل عدم موفقیت دکتر جلیلی، در انتخابات ۹۲ بود و تا زمانی که فرهنگ سیاسی کشور ما بر روال فعلی باشد این تیپ شخصیتی در هر انتخابات دیگری هم شرکت کند، رای نخواهد آورد.

البته تعدد نامزدها و اختلاف نظر در جبهه اصول‌گرایی هم عامل دیگری برای عدم پیروزی آقای جلیلی بود.

در بررسی عملکرد کمتر‌ از یک‌ساله دولت یازدهم می‌توان تلاش دولت در حوزه بهداشت و درمان را به عنوان یک نقطه مثبت و عالی نام برد. وزارت بهداشت، تخصصی و غیرسیاسی عمل می‌کند و این قابل دفاع است.

در حوزه‌های دیگر بعضا در مواقعی امید در دل ما روشن شد که دولت رویکرد خوبی دارد اما این امید خیلی زود از بین رفت.

مثلا آقای روحانی در ابتدا گفت رییس جمهور همه مردم هستم اما در جشن ۲۴ خرداد گفت که اقلیت نباید مزاحم اکثریت باشد و این صحبت‌ها کمی آدم را مضطرب می‌کند.

یا برخورد دولت با منتقدین نادرست و همراه با کم‌تحملی است و باید فضا به شکلی باشد که منتقدین برای گفتن حرف‌هایشان دلهره نداشته باشند. در حوزه سیاست خارجی ما دلهره‌ها و نگرانی‌هایی از تغییر گفتمان به‌وجود آمده داریم که به صورت کلی باید گفت تا الان ضررش بیش از منفعتش برای ما بوده است.

در بحث فرهنگی هم بارها رییس جمهور و مسوولان فرهنگی اعلام کرده‌اند تمایل ندارند دولت در عرصه فرهنگ حضور داشته باشند، در حالی‌که در زمستان سال گذشته مقام معظم رهبری مستقیما اشاره کردند که حکومت اسلامی نقش فرهنگی دارد و باید در این عرصه حضور داشته باشد.