در سال ۱۳۵۲ به منظور تاسیس صنعت چوب و کاغذ در کشور شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) شامل دو بخش جنگل و صنعت در استان گیلان تاسیس شد و در سال ۱۳۶۵ بخش جنگل از صنعت منفک و تحت عنوان شرکت سهامی جنگل شفارود آغاز به فعالیت کرد. شرکت سهامی جنگل شفارود را می‌توان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بنگاه‌های بزرگ اقتصادی منطقه نام برد که روزگاری تاثیر بسیاری در پویایی اقتصاد و اشتغال استان به خصوص شهرستان‌های غرب گیلان ایفا می‌نمود اما این جایگاه در گذر زمان بر اثر بی‌تدبیری و مدیریت نادرست تضعیف شد و زمزمه‌های ورشکستگی و خاموشی همیشگی آن حتی مردم منطقه را هم نگران کرده بود. این شرکت در طول عمر خود دوران متفاوتی به خود دیده است.  جدایی از چوکا تا واگذاری بابت بدهی‌های دولت به شرکت‌های زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی و  در نهایت واگذاری آن به سازمان اتکا .

بعد از تغییرات ایجاد شده در کارخانه چوکا موضوع واگذاری مجدد شفارود به چوکا از سر گرفته شد. این در حالی است که در اردیبهشت ۱۳۹۲ مراحل قانونی واگذاری شرکت شفارود در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به موجب مصوبه هیات دولت به سازمان اتکا انجام و به اتمام رسیده است. فیض‌الله حسینی از مدیران شناخته شده و با سابقه استان در ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ طی حکمی از سوی معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به سمت مدیرعاملی شرکت شفارود انتخاب شد. او در حالی شرکت را با ۶ میلیارد تومان بدهی و زیان مالی تحویل گرفت که کمتر کسی به بقای شرکت امید داشت. در گفت‌و‌گو با مهندس فیض‌الله حسینی مدیر عامل شرکت شفارود به مشکلات پیش روی مهمترین حافظ عرصه های جنگلی در گیلان و همچنین عملکرد ایشان در یک‌سال گذشته پرداختیم:

شما حدود شش ماه قبل اعلام کردید که آینده شرکت شفارود در وضعیت هشدار قرار دارد. دلیل این هشدار چه بود؟

در تاریخ ۱۶/۱۰/۱۳۹۲ مصوبه‌ای از سوی دولت محترم تحت عنوان برنامه پایش، حفظ، بهره برداری ومدیریت جنگل‌ها با امضا معاون اول محترم ریاست جمهور جناب آقای جهانگیری به دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های مرتبط ابلاغ شد‌ و به موجب ماده ششم آن، بهره برداری از جنگل در درختان ریشه‌کن، شکسته، افتاده و عملیات پرورشی خلاصه شد. در تبصره یک، ماده دو این مصوبه به صراحت ذکر شده بود که وزارت جهاد کشاورزی موظف است به اتفاق سازمان حفاظت محیط‌ زیست، سازمان جنگل‌ها وسازمان منابع طبیعی و همچنین معاونت شورای راهبردی ریاست جمهوری ظرف یک سال، کار گروهی تشکیل دهند تا راهکارهای اجرایی این مصوبه، توسط کارشناسان علم جنگل بررسی شود. در هر صورت این مصوبه بدون رعایت تبصره یک ماده دو توسط دستگاه‌های اجرایی عملیاتی شد و شرکت شفارود نیزبه این سبب از بهره برداری منع شد. طبق مستندات ما تصدی شرکتی را در ۲۱ بهمن ۱۳۹۲برعهده گرفتیم که با ۶ میلیارد زیان و بدهی کاملا تک محصولی و خام فروش بود و همچنین  مجوز برداشت آن نیز در سال۹۳ نسبت به ۸ سال گذشته از میانگین خود یعنی بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب به کمتر از ۳۰ هزار متر مکعب کاهش یافته بود. قطعا این‌ها نشانه‌های آشکاری برای اعلام وضعیت هشدار و ورشکستگی بود و شک نکنید اگر عزم جدی و پیگیری‌های مجموعه شفارود نبود این مجموعه عظیم و تاثیر‌گذار بر معشیت مردم‌ تا پایان سال ۹۳ بنا بر‌استناداتی که مطرح شد به ورشکستگی می‌رسید. از این رو از طریق رسانه‌ها از جمله همین روزنامه فرهیختگان گیلان اعلام کردیم تا افکار عمومی به گوش باشند و حساس شوند.

تاکنون چه اقداماتی از سوی مدیریت شرکت در خصوص شکستن منع بهره برداری و عبور از بحران مورد اشاره صورت گرفته است ؟

همان‌طور که پیشتر اشاره شد اساس این طرح مطابق با دغدغه‌های اجتناب ناپذیر جنگل تدوین شده بود اما متاستفانه در خروجی آن برخی از نیازها و ضرورت‌های جنگل نادیده گرفته شد و شرکت‌هایی همانند شفارود متضرر شدند. در طول یک سالی که مسوولیت برعهده ما بود توانستیم نشست‌های تخصصی بسیاری با مسوولان استان و کارشناسان عالی رتبه جنگل برگزار کنیم. جملگی این عزیزان اذعان داشتند که طرح مصوب دولت با اشکالاتی مواجه است و حتی طی مکاتبه‌ای که با دکتر نوبخت، توسط مشاور ایشان در امور کشاورزی و منابع طبیعی جناب مهندس شجاع داشتیم، چنین عنوان شد اگر قرار بود مصوبه دولت برای سال ۱۳۹۳ اجرا شود، حدود۱۲۰میلیارد تومان به عنوان حق حفظ وصیانت از جنگل برای شرکت‌های بهره بردار همچون شفارود لحاظ می‌شد در حالی که تاکنون چنین اعتباری منظور نشده است. بنابراین اجرای این مصوبه در سال جاری محمل قانونی ندارد. طبق پیش‌بینی‌ها و نظر کارشناسان همان‌طور که در مواد این مصوبه نیز مطرح شده است، امیدواریم در فرصت تجدید‌نظر یک ساله، موانع توسط دولت برطرف شود.

همچنین علاوه بر موضوعات مطرح شده، عدم پایبندی شفارود به تعهدات خود در ادوار گذشته نیز به معضلی بزرگ برای شرکت تبدیل شده بود که عبور از آن کار آسانی نبود. متاسفانه تمام این فشارها بعد از غفلتی ۸ ساله بر شرکت وارد شد. ما در این مدت کوتاه توانستیم توسط کارشناسان مجرب شرکت به قسمت عمده‌ای از تعهدات باقی مانده از مدیریت‌های قبلی پاسخ دهیم و برای تکمیل و جبران تعهداتمان حدود سه سال فرصت گرفتیم. در کنار این مذاکرات و حسن‌عمل‌ها بود که ما توانستیم مجوز برداشت درختان دیر زیست، افتاده و آفت زده را دریافت کنیم و شرکت را از بحران عبور دهیم. ما در جنگل‌های حوزه شفارود درختان جلگه‌ای بسیاری داریم که ۱۰ الی ۱۵ سال از عمر مفید آن‌ها گذشته است و برای طبیعت نه تنها مفید بلکه مضر نیز هستند اما طبق مصوبه دولت و فشار ناشی از عدم انجام تعهدات سابق،سازمان منابع طبیعی از صدور پروانه برداشت خودداری کند.

 اخیرا شایعه شده که شرکت شفارود تعدیل نیرو داشته است؟ صحت دارد ؟

شرکت شفارود به مفهوم این‌که عذر کسی را خواسته باشد، به هیچ وجه تعدیل نیرو نداشته اما همکارانی بودند که به سن بازنشستگی رسیدند و علی‌رغم اینکه از آنها درخواست ادامه همکاری شد خود را بازنشسته کردند که هنوز با توجه به وضعیت شرکت جایگزین برای آنها در نظر گرفته نشده است. سیاست ما در سال ۹۳ خروج شرکت از وضعیت بحران بود که شکر خدا با همت مجموعه موفق شدیم شرکت را از زیان‌دهی خارج وبه تراز مالی مثبت برسانیم. از همین‌جا به مردم خوب منطقه اعلام می‌کنیم سال ۹۴ با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و افتتاح پروژه‌های مدنظر، سال شکوفایی و اشتغال زایی شرکت شفارود خواهد بود و امیدواریم با همراهی مردم و مسوولین به این مهم دست یابیم و سهم کوچکی در افزایش سطح اشتغال در منطقه داشته باشیم.

  برنامه مدیریت بعد از خروج از بحران و همچنین توسعه شرکت چیست؟

اصلی‌ترین برنامه ما برای گذر از شرایط موجود و رسیدن به توسعه شرکت  جلوگیری از خام فروشی به واسطه ایجاد صنایع تبدیلی است. ما خام فروشی را یک ظلم به منطقه می‌دانیم و قطعا به یاری خداوند شرکت را از این وضع خارج خواهیم کرد .

هم اکنون طی دوره کوتاه یک ساله چهار طرح شرکت در راستای خروج از خام فروشی مفرط با هدف اشتغال‌زایی و توسعه شرکت برای اولین بار در سال‌های اخیر در سازمان اتکا مورد موافقت و تصویب قرار گرفت و در ماه‌های اخیر توانستیم با ارائه طرح‌های توجیهی به لطف الهی و مسوولان سازمان اتکا برای دو طرح از چهار طرح خود اعتباری بالغ بر سه میلیارد و سیصد میلیون تومان دریافت کنیم. آقایان این را بدانند سازمان اتکا در حالی به عنوان یک سازمان بزرگ اقتصادی برای توسعه شفارود سرمایه گذاری می‌کند که اگر ما میخواستیم در شرایط فعلی کشور از بانک‌ها تسهیلات بگیریم باید ماه‌ها و سال‌ها انتظار می‌کشیدیم. در ادامه نیز پروژه‌های مختلفی را در دستور کار خواهیم داشت. در اینده قصد داریم با هدف کاهش فشار بر جنگل، با توجه به زیر ساخت‌های موجود در شفارود و منابع انسانی غنی در منطقه صنایع تبدیلی را رونق دهیم تا از خام فروشی خارج شویم. دو طرح بهره برداری از ماشین آلات اره رام و همچنین بهره برداری از خط تولید آب معدنی در ارتفاعات ییلاق اَرده از جمله این طرح هاست که تا ماه‌های آتی به افتتاح خواهد رسید.

قصد داریم بعد از افتتاح خط تولید آب معدنی از تمام ظرفیت چشمه‌های آب معدنی در حوزه جنگل شفارود همچنین در تمام زمینه‌های کشاورزی و باغداری و دامپروری از جمله پرورش گل و گیاهان دارویی و زینتی و پرورش ماهیان سرد آبی، دامپروری مدرن بدون آسیب به جنگل و ده‌ها طرح دیگر استفاده کنیم که یقینا می‌تواند اقتصاد منطقه را به پویایی برساند. معتقدم شرکت شفارود گنج پنهانی است که برای بسیاری از مسوولین کشور،استان و حتی منطقه نا آشنا مانده است .این شرکت را می‌توان به نقطه امید منطقه برای رفع بیکاری تبدیل کرد . شرکت شفارود هم اکنون با ۲۵ درصد توان و ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کند و این یعنی هدر رفت سرمایه و فرصتی عظیم که به یاری خداوند و کمک مسوولان شهرستان، استان و کشور حل خواهد شد . لازمه این کار بزرگ این است که مسوولان به مجموعه مدیریتی شفارود اعتماد و اطمینان داشته باشند تا با یاری هم به معضلات این شرکت بزرگ و با سابقه کشور پایان دهیم.

fhosseini

  اخیرا بحث هایی در خصوص واگذاری مجدد شفارود به چوکا و یا بخش خصوصی مطرح شده است. این تصمیم  شفارود به چوکا توجیه دارد ؟

بنا بر درخواست مدیر عامل محترم جدید چوکا و پیگیری‌های نماینده محترم شهرستان، موضوع واگذاری شرکت شفارود با هدف تامین مایحتاج اولیه چوکا مطرح شد. این در حالی است که فرایند واگذاری شرکت شفارود به سازمان اتکا به تازگی به اتمام رسیده است. علاوه بر آن چوکا با هدف تامین ۴۰۰ هزار تن چوب از محل جنگل‌های شفارود، درخواست واگذاری را مطرح نموده است. مسوولان باید بدانند چنین مجوز برداشتی در شرایط کنونی عملی نیست و در حالی که در سال ۱۳۹۲ تنها ۲۵ هزار متر مکعب مجوز برداشت به شفارود داده شده است و اکنون ما بعد از نشست‌های متعدد در سطوح مختلف حداکثر توانسته‌ایم در حدود ۴۰ هزار متر مکعب مجوز برداشت دریافت کنیم با این شرایط به فرض واگذاری شفارود هم نیاز چوکا برآورده نخواهد شد. در طول تاریخ شفارود و در اوج شکوفایی درختان در دهه‌های قبل مجوز و ظرفیت برداشت، حداکثر تا سقف ۲۰۰ هزار متر مکعب بوده است تا چه برسد حالا که با هزاران مشکل چنین برداشتی غیر قابل تصور است. ما مطیع قانون هستیم اما اعتقاد داریم چنین بحث‌هایی به مشکلات چوکا و شفارود خواهد افزود. لازمه تامین نیاز چوکا و کسب مجوز برداشت قانونی، مذاکرات و رایزنی‌هایی در سطوح بالا از جمله وزیر محترم، ریاست سازمان محیط زیست، سازمان جنگل ها و منابع طبیعی است که این هماهنگی‌ها در توان مدیران محترم شهرستان و استان است.

  تعامل مدیریت شفارود با مسوولین شهرستانی در راستای حل مناقشات شرکت شفا‌رود چگونه بوده است؟

ما در طول یکسال اخیر که مسوولیت خدمت در شفارود را بر عهده داشتیم همواره دست نیاز به سمت مسوولان شهرستانی استانی بلند کردیم که شرکت را به توسعه و رونق برسانیم و هیچگاه خود را در زاویه اختلاف با کسی قرار ندادیم از همین‌جا هم از تمام مسوولین شهرستان اگر ما را یاری کردند تشکر می‌کنیم.

احساس میکنم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه شفارود در نزد مسوولین تا حدودی ناشناخته باقی مانده چرا که هرگاه صحبت از شرکت شفارود به میان می‌آید ذهن‌ها معطوف به سایت و مجتمعی در قسمتی از بخش پونل از توابع شهرستان رضوانشهر می‌شود در حالی که گستره جنگل های شفارود از نزدیکی آستارا تا تالش، رضوانشهر، ماسال، صومعه‌سرا و شفت بیانگر عظمت و پر‌اهمیت بودن آن است قطعا می‌توان با یاری مسوولان شرکت را به نقطه امید جوانان منطقه تبدیل کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*
نشانی وبسایت